Návrh Zákona o podpoře bydlení prošel druhým čtením a míří do třetího čtení

Poslanci*kyně minulý týden ve druhém čtení podpořili dlouho očekávaný Zákon o podpoře bydlení, který má po schválení pomoci lidem v bytové nouzi prostřednictvím osvědčených nástrojů. Podle statistik se v České republice v této situaci nachází 161 000 lidí, včetně 62 000 dětí.

Spolu se zákonem bylo předloženo několik pozměňovacích návrhů, o nichž budou poslanci a poslankyně dále jednat. Iniciativa Za bydlení varuje, že některé z těchto návrhů by mohly ohrozit funkčnost zákona. Kvůli nevhodnému nastavení systému by se podpora nemusela dostat k ohroženým skupinám, jako jsou samoživitelky s dítětem ve školním věku, mladí dospělí opouštějící dětské domovy nebo oběti domácího násilí.

Asociace organizací v oblasti bydlení (AOOV) je součástí mezisektorové iniciativy Za bydlení . Ta sdružuje více než padesát subjektů a jednotlivců napříč veřejnou, občanskou a akademickou sférou a velmi podporuje, aby byl Zákon o podpoře bydlení přijat, avšak kritizuje nově navržené úpravy, které by omezily okruh příjemců podpory i mezi těmi, kteří jsou objektivně v bytové nouzi.

Klíčové problémy návrhu:

  1. Příjmový strop 1,43 životního minima je příliš přísný a nereflektuje realitu nájemního trhu.
  2. Nedostatečná vazba mezi přiznáním podpory a dávkovým systémem – domácnosti s přiděleným podpůrným bydlením nebudou mít dostatečné dávky na jeho úhradu.

Koho se změny dotknou?

Omezení v zákoně by vyloučilo mnoho zranitelných skupin, které jsou přímými cílovými skupinami zákona:

  • Lidé opouštějící instituce (dětské domovy, léčebny, vězení).
  • Samoživitelky a samoživitelé.
  • Osamocené seniorky a senioři.
  • Lidé se zkušeností s bezdomovectvím.
  • Oběti domácího násilí.
  • Lidé v 1. stupni invalidity.
  • Lidé čelící diskriminaci na trhu s bydlením.
  • Nízkopříjmové pracující domácnosti.

Důsledky těchto omezení:

  • Mnoho ohrožených osob nebude mít na podporu nárok.
  • Obce se do systému nebudou chtít zapojit, protože chtějí podporovat širší skupiny obyvatel, nejen nejchudší.
  • Podhodnocení výše příspěvků povede k tomu, že lidé nebudou schopni udržet si přidělené bydlení.

Navrhovaná řešení:

  • Zvýšit příjmový strop na 2,0 životního minima, aby lépe odpovídal realitě nájemního trhu.
  • Zajistit, aby všechny domácnosti se schváleným podpůrným bydlením byly považovány za „zranitelné“, a tím měly nárok na odpovídající dávky.
  • Odhadovaný rozpočtový dopad této úpravy je 50 milionů Kč ročně při podpoře cca 1000 domácností.

Hlavním cílem je zachovat účinnost zákona a zabránit tomu, aby byl příliš omezený a nefunkční pro klíčové cílové skupiny.

Celou tiskovou zprávu iniciativy Za bydlení naleznete zde.

Novinky emailem

Chcete vědět o tom, co se u nás děje a mít vždy čerstvé informace? Vyplňte formulář níže.